A változásról – mielőtt újévi fogadalmat tennél…

A változásról – mielőtt újévi fogadalmat tennél…

Ha ezt olvasod, szinte biztosan volt már pár olyan újévi fogadalmad, amit nem tartottál be. Az sem kizárt, hogy csak ilyen újévi fogadalmaid voltak. Önmagában ez nem gond, hiszen az első lépés a változáshoz vezető úton nem más, mint felismerni azt, hogy változásra van szükség. És a változás akkor lesz égetően fontos, amikor megérted, hogy jelenlegi állapot fenntartása nagyobb fájdalommal jár, mint az ebből kivezető folyamat. Ha pusztán azért fogadod meg, hogy lefogysz, fittebb leszel, megtanulsz óhéberül, mert a fogadalmak időszaka van, nem egy valós célt adtál meg, de nem is terveztél, egyszerűen kimondtál egy álmot. Ezzel sincsen semmi gond, de hacsak nem hiszed az, hogy ezzel meg is tettél mindent azért, hogy ez az álom valósággá váljon.

A Transzteoretikus modell ( TTM)

A modell áttekintése

A Transzteoretikus modell (Prochaska & DiClemente, 1983; Prochaska, DiClemente & Norcross, 1992) egy integratív, biopszichoszociális modell a szándékos viselkedésmódosítás folyamatának megfogalmazására, amely része a változás stádiumainak azonosítása.

A Változás Stádiumai

A változással kapcsolatos tanulmányok arra a következtetésre jutottak, hogy az emberek bizonyos szakaszok sorozatán mennek keresztül a viselkedés módosítása során. Míg az egyes stádiumokban eltöltött idő változó lehet, a következő szakaszba történő átlépéshez szükséges tennivalók kötöttek. Minden szakaszban a változás bizonyos szabályai és folyamatai működnek a legjobban az ellenállás csökkentéséhez, a fejlődés elősegítéséhez és a visszaesés elkerüléséhez. Ezek magukba foglalják a döntési egyensúlyt, az önhatékonyságot és a változás folyamatait.

Hagyományosan a viselkedésváltozást egy adott eseményként magyarázták, mint például a dohányzás, alkoholfogyasztás vagy túlevés abbahagyásaként. A TTM a változást folyamatként értelmezi, mely idővel kialakul, magába foglalva az adott szakaszok sorozatán történő áthaladást. Habár a Változás Stádiumai lineáris jelleget is ölthet, gyakoribb a nemlineáris progresszió, vagyis a személyek gyakran szakaszokat lépnek át, vagy esnek vissza egyik szakaszból a másikba.

Fontolgatás előtti szakasz (Nincs felkészülve)

A fontolgatás előtti szakaszban lévő személyek nem terveznek cselekvést a közeljövőben . Egy viselkedés következményeivel kapcsolatos információhiány vagy alulinformáltság okozhatja a fontolgatás előtti szakaszban maradást. A változásra tett több sikertelen kísérlet a változásra való képesség demoralizálódásához vezethet. Megoldási javaslat: érthető információ arról, hogy miért van szükség a változásra, vagyis információ.

A fontolgatás fázisa (Kezd felkészülni)

A fontolgatás fázisában lévők változást terveznek a következő pár hónapon belül. Tisztában vannak a változás előnyeivel, de egyúttal a hátrányaival is. Megoldási javaslat: Segítség a tervezésben, a tevékenységeket egyszerű, kivitelezhető blokkokra oszthatod, hogy egyszerűbb legyen átlátni, megérteni és majd kivitelezni.

A felkészülés fázisa (Készen áll)

A felkészülés a következő fázis, ahol a személyek a közeljövőben (ez általában a következő hónapot jelenti) változást terveznek. Jellemzően már az elmúlt év során is végrehajtottak valamilyen jelentős tettet. Ezeknek a személyeknek megvan az akcióterve, mint például csatlakozás egy egészséges életmóddal kapcsolatos csoporthoz, tanácsadóval történő konzultáció, orvossal történő egyeztetés, önsegítő könyv vásárlása, vagy egy önváltoztató megközelítés alkalmazása. Megoldási javaslat: Már érti és akarja is a változást, ahol a legtöbbet segíthetsz az nem más, mint a tervek megfelelő lépés előkészítése. Semmi értelme ezen a ponton már a miérteket ismételni, segíts, hogy a következő fázisba léphessetek, ez pedig a cselekvés.

A cselekvés stádiuma

A cselekvés az a stádium, ahol a személyek jellegzetes és nyilvánvaló módosításokat hajtottak végre az életmódjukban az elmúlt pár hónap során. Mivel a cselekvés megfigyelhető, ezért a viselkedés változás teljes folyamatát gyakran a cselekvéssel azonosítják. De a TTM-ben a Cselekvés csupán egyike a 6 stádiumnak.  A cselekvén ezen stádiumában a fokozatosság kifejezetten fontos része az akciótervnek, legyen az a napi elszívott cigaretták csökkentése, vagy éppen az edzésre fordított idő növelése. Megoldási javaslat: Ha helyesen terveztetek, akkor a cselekvés stádiuma fenntartható változást okoz, mely egy szinten már nem változás, hanem a normális állapot. Egyszerűen rengeteg régi, rossz szokást kell új, és reményeink szerint hasznos szokással felülírni.

A fenntartás stádiuma

A fenntartás az a stádium, ahol a személyek jellegzetes és nyilvánvaló módosításokat hajtottak végre az életmódjukban, és azon dolgoznak, hogy megelőzzék a visszaesést; azonban nem hajtanak végre olyan gyakran változásokat, mint a Cselekvés stádiumában lévők. A Fenntartás stádiumában a személyeket kevésbé csábítja a visszaesés, és egyre magabiztosabbak a változások fenntartását illetően. A fenntartás fázisa még nem jelenti azt, hogy megnyertük a háborút. Pusztán annyit jelent, hogy esélyt kaptunk arra, hogy a helyes viselkedés napi gyakorlásával automatikusak legyenek a mechanizmusok.

Befejezés

A befejezés az a stádium, ahol a személyek csábítása teljesen megszűnt; 100%-os az önhatékonyságuk. Az ebben a fázisban lévő személyek nem fognak visszatérni az egészségtelen szokásokhoz abban az esetben sem, ha depressziósok, szoronganak, unatkoznak, magányosak, mérgesek vagy stresszesek.

Miért fontos megérteni, mely stádiumban vagy Te. vagy egy barátod, családtagod? Mert ha érted hol áll, esetleg rekedt meg, lehetőséget kapsz arra, hogy elmozdítsd őt a következő stádiumba.

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook