Biofeedback III.

Biofeedback III.

Korábban írtam a tökéletes kivitelezés 4 pontjáról. Nem is egyszer, és nem véletlen, hogy újra és újra írok róla. Emlékezetőül:

1. Tökéletes forma
2. Dinamikus testtartás hangolás
3. Szinkronizált légzés
4. Egyensúlyban lévő feszítettség és kioldás

A szinkronizált légzés azt a légzést jelenti, amely vagy anatómiai vagy biomechanikai. A két légzés között ég és föld a különbség, a magam részéről a biomechanikait javaslom, főképpen ha a gerincoszlop nagy terhelést kap. Jó példa erre a snatch.

Az RKC rendszerében a préselő kilégzés a felső ponthoz legközelebb történik, hiszen a súly megérkezésekor a cél a csontos alátámasztás és feszítés elérése. Az érkező súly hatalmas terhelést jelent a gerincoszlopnak, a préselő kilégzés segít abban, hogy az egész törzs adjon segítséget a gerincnek.

Az GS snatchnél a légzésminta fordított. A felső ponthoz közel a belégzés történik. A gerinc nem kap komoly támogatást a légzéstől, ugyanakkor a kivitelezés sokkal “puhább”, a lassulás-gyorsulás szélső értékei messze vannak az RKC kivitelezéstől, ahol a maximális feszítés-kioldás a cél, míg a GS-nél a folyamatos lazaság és a feszítettség elkerülése.

Az egyik esetben a légzés a robbanékonyságot és a biztonságot, a másik esetben az energia konzerválását jelenti.

A légzés tehát a technika része, és a helytelen kivitelezés egyik legszembetűnőbb jele a légzésminta felborulása, hiszen a feszítés-kioldás felborulása kívülről nehezen észlelhető. Amit én a klienseimen figyelek az elsősorban a 4. pont, de a 3. pontnál már biztosan a lerakatom a súlyt. Itt még messze nem biztonsági kockázatról beszélünk, de semmi értelme sincs annak, hogy a kliens helytelen technikával végezzen nagyszámú ismétlést. Ha emlékszel arra, amit a motoros tanulási elméletről írtam, akkor azt is tudod miért. Az edzés célja a technika lehető legtökéletesebb gyakorlása. A több nem jobb. Viszont a jobb, több.

Amikor légzés a kivitelezés során felborul, gyakran észlelheted, hogy a váll – nyomásnál, szakításnál de swingnél is – megemelkedik, a szem beszűkül, az arc grimaszol, az áll leszegetté válik. Ezek a megriadási reflex első jelei, és innen már biztosan tudhatod, hogy rossz ismétléseket végzel. Ha ilyenkor mérnél mozgástartomány tesztet, jó eséllyel csökkenő mozgástartományt tapasztalnál.

Ezt más módon is kipróbálhatod. Szokásos törzsdöntés előre, lassan, feszülésig, és jegyezd meg az eredményt. Végy mély levegőt. Tartsd bent, ameddig csak tudod. Mérd újra. Van eltérés?

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook