Kinematikus láncolat – Brazil Jiu-Jitsu 2.

Kinematikus láncolat – Brazil Jiu-Jitsu 2.

A cikk eleje itt olvasható – LINK ITT!

Egy kép többet mond ezer szónál, ezért is teszem ide ezt a képet – lásd lent. Két olyan szakmai mentorom dolgozta ki ezt a koncepciót, akiktól elképesztően sokat lehet tanulni, és javaslom is minden BJJ edzőnek, hogy ezt a könyvet szerezze be,  lehetőleg azonnal – LINK ITT!

A koncepció lényege, hogy egyes területek:

– elsődleges funckiója a mobilitás, másodlagos a stabilitás

vagy

– elsődleges funckiója a stabilitás, és másodlagos a mobilitás

Esetünkben a lábboltozattól azt várjuk el, hogy stabil legyen elsődlegesen, míg a boka és lábujjaktól a mobilitást várjuk el elsődlegesen. Korábbi sérülés, helytelen cipőválasztás vagy más okok miatt a boka mobilitása beszűkülhet, de aktív életet élve ezt a hiányzó mozgástartományt valahonnan el kell venni, hogy a mozgás kivitelezhető legyen. A test – vagy központi idegrenszer (KI) – nem mérlegel ebben az esetben. Mivel a KI elsődleges szempontja a túlélés, így minden esetben megtalálja azt a kompenzációt, mellyek a mozgás mégis kivitelezhetővé válik. Ez a mozgás nem feltétlenül az, ami biomechanikailag a leginkább előnyös. Ennek okán az új mozgásminta a napi tevékenységek során lassan bevésődik, és íme, itt az új minta, mely már végleges. És az is marad, hacsak nem korrigáljuk, vagy éppen nem lesz rosszabb.

 

A lábujjak – főleg a nagylábujj vagy öregujj – szerepe ebben a kinetikus láncolatban felértékelődik. Meg kell érteni, hogy az atlétikai mozgások arról szólnak, hogy szó szerint beletaposunk a talajba, és az visszaadja ezt az energiát, emlékeim szerint ezt Newton harmadik tövénye fogalmazza meg. Ahhoz, hogy az úgynevezett Ground Reaction Force ( GFR ) optimális legyen, kell bizony az optimális kinamatikai lánc. És az egész a nagylábujjal indul, bokával indul, ha mobilitásról, és a lábboltozattól is függ, ha stabilitásról beszélünk.

A lúdtalp, bütyök, kalapácsujj de még a talpi bőrkeményedés is mind kisebb vagy nagyobb problémára utal, amely egy sportoló esetén mind azt jelenti, hogy az energia átadása talaj és test között korántsem optimális. Egészen megdöbbentő, milyen sok judo és birkózó versenyzőt látni lúdtalppal, és szinte mindannyian panaszkodnak arra, hogy fáj a derekuk? Kapcsolat? Nyilván nincs…

Mi tehát a megoldás?

– mobilizálni azokat a területeket, melyek elveszítették ezt a képességük.

– stabillá tenni azokat, melyek elveszítették ezt a képességük.

– visszatenni mindent mozgásba, és megerősíteni az optimális funkciókat.

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook