Légzés – 2. rész

Légzés – 2. rész

Az első rész itt olvasható!

Az előző részben a Control Pause, vagy Kontroll Szünet teszt rendszerességéről írtam, illetve ígértem, hogy lesz erről még szó. Alapvetően azt kell megérteni, hogy miért jöttek létre a Buteyko rendszerében azok a gyakorlatok, tesztek, melyek arra szolgálnak, hogy akár otthon is jó minőségű légzés-tréninget tudjunk végezni.

A Buteyko professzor által kifejlesztett rendszer korántsem volt olyan népszerű kollégái korában és körében. Az ellenállás hatalmas volt, és a professzor ellehetetlenítése nem csak szavakban, vagy a támogatás megvonásában nyilvánult meg. Egy esetben a professzor kutatásait őrző labort, az ott lévő összes orvosi eszközzel együtt betörők semmisítették meg. Logikus volt innen, hogy a korábban kifejlesztett légzéstesztek mellé olyan megoldásokat kellett kifejleszteni, melyek a legjobban képesek modellezni a laborban végzett teszteket és kezeléseket. Így született meg a Control Pause/ Kontroll Szünet és annak két erőteljesebb formája, illetve a Very Shallow Breathing, vagy Nagyon Felszínes Légzés.

Az előbbi – CP – célja egyszerű, felmérni azt, hogy szervezet hogyan tolerálja a CO2-ot, ezt normál légzés utáni kilégzés hosszának méréssel, és az egészséges emberek értékeinek összehasonlításával meghatározni, hol vagyunk az optimális értékektől. Esetünkben a normális légzésvolumennel rendelkező felnőtt férfi 6-7 Liter körüli levegőt vesz percenként, 10-15 légzés/perc frekvenciával, mindezt szájon át. Ebben az esetben a CP értéke 30-40 másodperc. Az ettől jelentősen eltérő értékek esetén – 10 mp – nagyjából a normál érték 3-4-szerese igaz, vagyis 21-28 Liter. Ennyi levegőt aligha lehet orron át venni, így tehát nem csak összes volumen haladja nem a normát, de az orrnak tulajdonított szűrő / párásító szerepét is drasztikusan csökkentjük. A száraz, szűretlen levegő gyulladást okoz a légutakban, ami csökkenti azok átmérőjét, így a légzés volumene ismét növekedni kénytelen.

Az eredeti értlkek, melyk 60 mp-ben húzzák meg a határt.

De vissza az eredeti felvetéshez – a CP méréséhez.

Egyszerűen pár könnyű be és kilégzés után az orrot befogva – a kilégzés után – mérjük az időt az orr befogásától a légszomj első megjelenéséig. Ez némi gyakorlást igényel, de pár nap alatt elsajátítható. A mért CP értékek közül a legfontosabb a reggeli CP. Miért? Mert alvás közben a legőszintbb a légzés, és a reggeli CP pontosan azt mutatja meg, hogy alvás közben optimális-e a légzés, illetve mennyire pihentető az alvás. Egy reggeli 10 mp-es CP intő jel arra, hogy a az alvás bizony korántsem volt optimális, de arra is, hogy a mai napon óvatosabbnak kell lennem a komoly fizikai kihívásokkal kapcsolatban, és a napi 1-2 Buteyko gyakorlás helyett, érdemes lehet továbbiakat beiktatni. De miért kifújás után mérjük? Mert ezzel kizárjuk, hogy az egyedi tüdőkapacitás értékek megzavarják a mérés eredményességét.

Mára ennyit…

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook