.single-post article.post { margin-bottom: 25px!important; }

Miről is szól a funkcionális edzés?

Miről is szól a funkcionális edzés?

Miről is szól a funkcionális edzés?

Sokak szerint arról, amilyen eszközöket használsz, mások szerint a gyakorlatok határozzák meg, hogy maga az edzés beleesik-e a funkcionális edzés kategóriába. Sokak szerint csakis a saját súlyos edzés a funkcionális, és megint mások szerint a súlyzós edzések azok – amiben azonban mindenki egyetért, hogy a gépeken végzett edzés nem az.

A helyzet nem lett világosabb az elmúlt pár évben, és persze sokan ezt használják ki – a funkcionális edzés ma trend, és ebből ugye nem lehet kimaradni. Ha már nem a fitnesz-ipar hozta létre, legalább szeretné meglovagolni a hullámokat.

Azt gondolom, hogy nem a gyakorlat, nem az eszköz és nem is az edzés puritánséga határozza meg, hogy amit végzünk funkcionális-e. A funkcionális edzés elsődleges célja az, hogy visszaadja azt az alkalmazkodóképességet, amivel mindannyiunknak rendelkeznie kell(ene). Az alkalmazkodás azonban megfelelő mozgásminőség, koordináció, mobilitás és a szükséges szimmentria hiányában aligha jön létre…nem is jöhet, mert a mozgás tanulása, az abban történő elmélyülés helyett komoly ellenállásba ütközik edző és tanuló, és ez maga a tanuló teste, mozgásának hiányosságai.

Nem hiszem, hogy minden tanulónak a tornásznak, súlyemelőnek, bokszolónak, sprinternek, birkózónak kellene lennie, egyszemélyben. De érdemes létrehozni egy olyan határt, ahol az edző vonalat húz és azt mondja – most a mozgásminőségeden kell dolgoznunk, különben olyan gyatra, gyenge alapra épül minden jövendőbeli munkánk, hogy az majd egyszer az egész építmény integritását veszélyezteti majd. Ez edzői igényesség is, ahogy a kőművestől is elvárja az ember, hogy szilárd építményt hoz létre, amit az első vihar nem dönt le.

Az FMS pont egy olyan módszer, ahol gyengeségek felismerhetők és mielőtt a teljesítmény növelése irányába tennénk erőfeszítéseket, előbb vagy ezzel párhuzamosan lépést teszünk a mozgásminőség javítás irányába is. Az edző munkája folyamatos kockázatelemzés és a teljesítmény, eredmény okán kénytelen kompromisszumokat hozni, de mondom újra – kockázatelemzés a játék neve, és a kérdés mindig az, hogy mikor üt be a krach.

Ezért is érdekes a StrongFirst edzésfilozófiája, ahol a saját súlyos, barbell vagy kettlebelles gyakorlatokat maga az emberi test és fokozatos fejlődés köti össze – no meg az alapelvek…Az alapelvek teszik az egymásnak csak látszólag ellentmondó három irányzatot teljes egésszé. Elegáns, biztonságos és agyafúrt – ahol nem csak a hogyan és a mit kérdésekre adunk választ, de a miértre is.

A saját súlyos edzésre mondhatjuk, hogy mindennek az alapja, és az embernek magas szinten kellene művelnie ezt az irányzatot, hogy egyáltalán jogot formálhasson a súlyzós edzésre. Remek gondolat, amíg nem találkozol egy olyan módon túlsúlyos, sérült vagy gyenge emberrel, akinek a saját súlya mérhetetlen ellenállást okoz, de egy barbell vagy kettlebell viszonylag biztonságos opciót nyújt arra, hogy végre mozgásra késztesse saját magát.

És persze a csak súlyzokkal edzők is belefutnak abba a rettenetes nagy pofonba, amikor az első igazi saját súlyos edzésük során rájönnek – bizony alig képesek a saját súlyukkal bármit is kezdeni.

A két tábor pont annak mond ellent, ami a testnevelés lényege lenne – jártasságot szerezni a saját testsúlyos és a súlyzós gyakorlatokban is, mert a jól felépített edzés oly mértékű alkalmazkodóképességet hoz létre, hogy mindkettőben kellően jártas lehet az ember. A jártassághoz persze egyben limitálni is kell a gyakorlatokat, utalnék újra a kockázatelemzés megjegyzésemre, és arra, hogy pár ismétlés aligha ad készségszintű biztonságot. Értem én, hogy ma sok irányzat számára a szórakoztatás a cél, de garantálom – egy jól vezetett edzésprogram esetén aligha hiányolja a tanuló a szórakoztatást, mert maga a kihívás és a saját magammal vagy másokkal versengés elég szórakoztató tud lenni.

Jelzem a régi idők erősemberei szórakozás gyanánt bokszoltak vagy birkóztak. És nem azon sírtak, hogy nem elég szórakoztató az edzésük.

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Facebook