Fogyni, de hogyan?

Fogyni, de hogyan?

Tradicionálisan azt gondoltuk, elég valakit szimpla kalória restrikciós állapotba helyezni, és fogyás lép fel, illetőleg ezzel az eljárással komoly javulás lép fel az egészségben. Ezzel az elképzeléssel több probléma is akad, de korántsem mondanám azt, hogy a kalória deficit, és így a kalória számlálása nem lehet része a sikeres testkompozíció változásnak.

1. A folyamatos és nagy mértékű kalória deficit csak egy ideig működik, de pár hét után a szervezet megérti, hogy kevesebb kalória érkezik be, így egy ponton túl olyannyira lassítja a metabolizmust, hogy megfeleljen amennyire lehet a beérkező kalória mennyiségnek, és ez igaz akár 50%-os csökkenés esetén is. Lásd Minnesota starvation study és Biggest Loser study.

2. A makrotápanyag profil. Ugyan a a kalória drasztikus csökkentése mínuszt okoz, azt látjuk, hogy közben közel sem tolja el a szervezetet az autofágia irányába olyan mértékben, mint egy böjt. Az elérhető szénhidrát és fehérje elegendő mennyiségű inzulinválaszt és szabad aminósavat tartalmaz ahhoz, hogy a sejtet javító folyamat soha ne legyen optimális mértékű. Magyarán ez a kérdés nem kerülhető meg, mert állítom, hogy a kalória nem egyszerű kalória, egyben jelmolekula is, vagyis bemenő jel egy csomó folyamathoz.

3. Míg egy 5 napos böjt sem mutat szignifikáns izomtömeg csökkenést, egy 5 napon át végzett alacsony kalóriás étkezés már igen. Hogyan lehetséges ez? Nos, a sok napos böjt esetén a testzsír mobilizálódik, pár napon belül a , zsírsavak lesznek a meghatározó energiaforrások – keton – és van ami védje az izomtömeget. Ugyanez kalória deficit esetén pont ellenkező módon történik.

4. Ha az emberünk napi 2000 kalóriát visz be, és mi 25 százalék deficiet kreálunk, úgy a napi bevitel 1500 kalória lesz, az egy héten 10.500 kcal a 14.000 helyett. Ha a héten kétszer böjtölne az alany, akkor a heti bevitel, 14.000 helyett 10.000. Szinte megegyezik, de micsoda különbség, igaz?

Nem azt állítottam, hogy a böjtölős csoport több zsírt veszítene mondjuk 6 hónap alatt, de azt igen, hogy az autofágia erősebb lenne a böjtölést végző csoportban…

  • https://mayooshin.com/biggest-loser-study-maintain-weight-loss/
  • https://www.refinery29.com/en-us/minnesota-starvation-experiment

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook