.single-post article.post { margin-bottom: 25px!important; }

Ketogén / Carnivore diéta és eltávolított epehólyag – lehetséges?

Ketogén / Carnivore diéta és eltávolított epehólyag – lehetséges?

Ketogén / Carnivore diéta és eltávolított epehólyag – lehetséges?

Elképesztően sokan írnak nekem ebben a témában annak ellenére, hogy nem vagyok dietetikus és természetesen gasztroenterológus sem – ennek okán amit írok kéretik így kezelni, és szakemberrel konzultálni az ügyben.

Az epe a zsírbontásban és emésztésben vesz részt, és az epehólyag az zsák, ahol a máj által kiválasztott fel nem használt és tartalékolt epe felhalmozódik. Vagyis akinek nincs epehúlyagja, annak is termel epét a mája, csak sajnos mivel a tárolásra alkalmas eszköz nem létezik, zsírbevitelkor nem jut annyi epe a zsírbontásra, mint korábban. Ennek okán sok szakember a zsír kerülését javasolja elsődlegesen, illetve a rostban magas diétát, kiegészítve az egész napos folyamatos evéssel.

Azt gondolom, hogy butaság lenne azt javasolnom, hogy ne vedd figyelembe a szakemberek véleményét, de számtalan esetben használtak már epehólyaggal nem rendelkezők alacsony szénhidrátos diétát. Mert az egész napos állandó evés és a sok szénhidrát – gyakran 50-60% – teszi a dolgát. Egyrészt megjelenik az inzulinrezisztencia, másrészt nem lesz elegendő ideje a szervezetnek az autofágia nevű program lefuttatására, és így lassanként általános gyulladások alakulnak ki a szervezetben. És ez 40 felett fokozottan igaz!

Ennek okán, ha mégis szeretnéd alacsonyabb szénhidrát – ergo magasabb zsír és fehérje irányba eltolni az étkezésed – ezek a lehetőségek maradnak.

  1. Fokozatosság. Ne ugorj bele azonnal. A bevitt zsír és fehérje mennyiséget folyamatosan csökkentsd.
  2. Nem mindegy milyen zsír! Nem azt mondom, hogy zsírosat egyél, hanem azt, hogy vigyél be zsírt, és ebből a szempontból a kókuszolaj és az MCT olaj a legjobb és legkönyebben emészthető zsír. Az MCT hozzászokást igényel, vagyis ne kezdd nagy adaggal, mert komoly hasmenés lesz a vége.
  3. Legyél hidratált. Ezt kétféle módon érheted el. Iszol és/vagy nem vagy szájlégző. Igen, a szájlégzők 42 százalékkal több vizet veszítenek, mint a nem szájlégzők. Maradj tehát hidratált, de evés előtt/közben és után 30 perccel ne igyál már.
  4. Rostok. Párosítsd a zsírbevitelt jó minőségű rostokkal. Hirtelen a brokkoli, alma, káposzta ugrik be, de biztos van más is.
  5. Adhatsz jelzést előre a májnak, hogy több epeváladékra lesz szüksége. Savanyúkáposzta, gyömbér, almaecet, citromlé mind ilyen hatással van a májra.

A lényeg, hogy van remény, és a fokozatosság, folyamatos tesztelés segít a magas szénhidrát diéta elhagyásában az epehólyag hiányában is!

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Facebook