.single-post article.post { margin-bottom: 25px!important; }

BÖJT ÉS IDŐBEN KORLÁTOZOTT ÉTKEZÉS – GYAKRAN FELTETT KÉRDÉSEK

BÖJT ÉS IDŐBEN KORLÁTOZOTT ÉTKEZÉS – GYAKRAN FELTETT KÉRDÉSEK

BÖJT ÉS IDŐBEN KORLÁTOZOTT ÉTKEZÉS – GYAKRAN FELTETT KÉRDÉSEK

Sokan kérdezik, hogy milyen módon érdemes folytatni böjtöt, időben korlátozott étkezést. Nos, elsősorban ezeket érdemes érteni, mielőtt belekezdesz.
Miért?
Mindennek az alapja. Soka helytelenül amolyan trendi fogyókúraként tekintenek ezekre a stratégiákra, ami egy teljesen helytelen elképzelés. Az egészségre való pozitív hatásuk miatt fontos, hogy rendszeresen élj a böjt lehetőségével. Az egyik legnagyobb előny az úgynevezett autófágia.
Az autofágia jelensége az, hogy már haszontalan sejtektől megszabaduljon, és a lebontott elemekből új sejtek jöjjenek létre – vagyis ez egy totálisan jó folyamat.  Ez a folyamat – autófágia – a böjt során különösen felerősödik, de a fény, helyes légzés, és alvás az, ahol a reparáció mitokondriális szinten is megtörténik, tehát ezekre az elemekre böjt közben is figyelned kell.
Egészség
Alapvetően két olyan csoportról beszélhetünk, akinek előnyére vállhat a IKÉ és böjt.
1. Akik meg akarják előzni a bajt, de alapvetően egészségesek. Ebben az esetben a józan paraszti ész kellene, hogy döntsön gyakoriság, hossz és minden más tekintetben.
2. Akik már most valamilyen betegségben szenvednek, és a gyógyulási stratégi része lenne a böjt. Nos, őket továbbra is arra kérem, hogy konzultáljanak szakemberrel. Ugyan pon ők azok, akik a legtöbbet profitálhatnak rövidebb távon az időben korlátozott étkezésből, de azért az elég riasztó, amikor arra is képtelen vagy, hogy 2-3 óránál tovább bírd étel nélkül. Ennek oka van, amit érdemes feltárni.
Teljesítmény
Ha magasan akarsz teljesíteni, ha profi sportoló vagy, minden ilyen böjtöléses tevékenységet meg kell beszélned a dietetikusoddal vagy más szakemberrel. Egyszerűen túl sokat dolgoztál már azon, hogy egy impulzus hatására kipróbálj valamit, ami ugyan a kutatások alapján pozitívan hat az egészségedre, de nem feltétlenül hat pozitívan a teljesítményedre.
Szemantika
Időben korlátozott étkezés: amikor az összes étkezések egy jól definiált időablakban foglalnak helyet, 24 órán belül.
Böjt: minden olyan esetben böjtnek nevezem a folyamatot, amikor a nem történik kalóriabevitel 24 óráig, vagy azt meghaladó ideig.
Melyik stratégia?
Én alapvetően ezt csinálom:
1. Minden nap IKÉ. Vagyis utolsó étkezés este 8 óráig, első étkezés délben. Tehát 16:8, de ez néha 18:6 lesz.
2. Hetente egy 24 órás böjt. Jellemzően péntek este – szombat este.
3. Minden negyedévben egy 3 napos böjt.
3. Évente egyszer 5 napos böjt.
Mit eszem, iszom a böjt alatt?
-Alapvetően semmit, amiben kaória van.
– Én alapvetően tiszta vízzel élek ilyenkor is, máskor is.
– Kávé vagy tea belefér.
– Igen, a gyümölcslé és a zöldságlé is csalás. Miért ihatnál kalóriát, ha nem ehetsz?
Kiegészítők
– Az IKÉ esetén nem szoktam külön kiegészítőt enni, de a normál vitaminjaim persze beveszem.
– A több napos böjt során sok folyadékot, ergo ásványi sókat is veszítesz, a fejfájás gyakran ennek jele. Érdemes fekészülni a pótlásra.
– Van aki a több napos böjt során a kávéba vajat, mct olajat tesz. Én ilyet ritkán csinálok, de tény, hogy ez növeli a ketonok mennyiségét a vérben. Amire most mutat rá számos kutatás, a ketontest egyben jelmolekula is, amely pontosan azt jelzi a szervezetnek, hogy éhezés van, vagyis a bökt elején ez felgyorsítja a sejtben a javító, helyreállító folyamatokat. Sokkal hosszabb távon persze ennek már lehetnek mellékhatásai, de ezt most nem fejtem ki, mert nincs kedvem keto-lovagokkal vitázni. Nyugalom elvtársak, lesz még rá alkalom.
Edzés
– Az állóképességi edzések során nem érzel majd nagy különbséget. A volumenből vegyél el. Én böjt alatt kifejezetten szeretem az ugrálókötelezést, hiszen a böjt alatt a test saját méregtelenítésért felelős folyamatai felerősödnek, és ezt el is kell szállítani. Ehhez jön jól az ugrálás, mert a nyirokrendszert megmozgatja.
– Glikolitikus terhelés – HIIT, grappling, BJJ – kemény dió, ezt hagyd el. Durván leépülnek a glikogén raktárak, amit a testnek pólnia kell. És ha nincs elég glikogén raktározva, az izomhoz fog nyúlni. Nincs dráma, mert az elveszített izmot azonnal pótolja a test, ahogy eszel majd, vagyis nem baj, ha egy 24 órás vagy több napos böjt után magasabb a fehérje bevitele, és ha nem vagy cukorbeteg, a szénhidrát sem dráma. Tudod, első körben a mikor fontosabb, mint a mit.
Alvás
– Hagynod kell, hogy a test dolgozzon. A böjt megadja az utasítást arra, hogy az úgynevezett autofágia folyamata beinduljon. Ha alszol. Ha nem alszol eleget, egyszerűen drámaian csökken a böjt – és amúgy minden tevékenységed – hatékonysága.
Légzés
– Az optimális sejtlégzéshez elegendő mennyiségű CO2, O és NO is szükséges. Ehhez jól kell lélegezned, amiről már millió esetben írtam.
– Első körben legyen annyi, hogy orrán át, mély hasi légzés.
– Ha teheted, este alujd tapasszal a szádon, hogy elkerüld a hiperventillációt.
Kell-e bármit szednem, csinálnom, ami a hatást javítja?
– Hagyd a méregtelenítő kúrákat, pirulákat, Marhaság mind, költsd másra a pénzed.
– A szauna azonban jó kigészítés lehet, ahogy a hidegzuhany is.
Mit egyek?
– Nos én alapvetően az alacsonyabb szénhidrátbeviteles étkezést javaslom a többségnek, vagyis valami paleo jellegű étkezés a többségnek működik.
– Javaslom elolvasni a Tökéletes Egészség Diéta című könyvet.
Mennyit egyek?
– Erre a kérdésre csak akkor lehet válaszolni, ha tudod a célod.
Mi legyen böjt után?
Én azt javaslom, hogy az első pár étkezésed legyen konzervatív. Talán az egyik legjobb nyitás a csontleves, ami segít az ásványi anyagokat pótolni és a benne lévő glicin – kollagén, zselatin – jót tesz az egész testedned.

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Facebook