Alapok…

Alapok…

Az edzéstervezést sokan hasonlítják egy ház felépítéséhez, azt gondolom amúgy, hogy teljesen helyesen. Ugyanakkor kevesen használják azokat az eljárásokat, amelyekkel valóban erős alapok rakhatók le. Az erős alapok egyrészt biztosítják a későbbi sérülésmentes vagy kevésbé sérülésveszélyes edzéseket, de ugyanakkor nem feltétlenül arról híresek, hogy roppant izgalmasak

Az FMS egy olyan eljárás, amely segít abban, hogy a klienssel végzett jelen és jövőbeli munka sikerességét ne szakítsa félbe sérülés, amely nem csak fizikálisan veti vissza a klienst, de mentálisan és emocionálisan is. És valljuk be, az edzéshez szükséges mentális és emocionális alapok nélkül maga az edzés válik egyrészt hatástalanná, másrészt kockázatossá is. Az edzés elején lévő bemelegítés – SMR, mobilizációs blokk – célja csak kisebb mértékben az izomzat felkésztítés a terhelésre, többségében az központi idegrendszerre kellene, hogy hasson és egyetlen üzenetet kellene bevésnie: “amit tenni akarsz a testeddel, az 100%-ban biztonságos”.

A swing előtti SMR célja a mélykötőszövet optimális beállításainak biztosítása.

A SMR után következő dinamikus mobilitás blokk az első blokkban passzívan végzett munkát ülteti át 3D-be, és ad mellé mozgást, mozgástartományt, erőt és dinamikát.

Az utána következő korrekciós blokkokat már nem is nevezném korrekciónak – inkább kihívásnak – , mert a korrekció esetünkben olyan gyakorlatokat jelent, amelyek az FMS-ben feltárt gyenge pontokat pont annyira veszik célba, mint az SMR, dinamikus mobilitás vagy a későbbi erőedzés blokk egy kis metabolikus edzéssel megfűszerezve. Az egy edzésen belül is tettenérhető jobban-erősebben-többet-gyorsabban koncepció, amitől a 360GYM koncepciója alapvetően unikum. Így lesz az egész edzés korrekció, vagy vagy minden korrekció valahol edzés is…

Visszatérve azonban az első két blokkra – SMR, mobilitás – egészen más képet mutat, ha azt nem poroszosan végezzük el, mert alapvetően a bemelegítés célja az edzéshez szükséges tudatállapot elérése – megint csak a központi idegrendszer megnyugtatása a cél – mert a többségünk az edzést feszülten, másra koncentrálva és így alapvetően hibás alapokra építve kezd el.

“Carpenter szerint az izomtevékenységet elindulhatja az elme a szándékoktól és érzelmektől függetlenül. Ha nem is vagyunk tudatában, de az elme befolyásolható utalásokkal másoktól, illetve a megfigyeléseinken keresztül. Ezen hatások befolyásolják az elmét és izomtevékenységet válthatnak ki.” – Idemotoros tevékenység.

Aki már dolgozott velem, az tudja, hogy az edzés legkülönbözőbb szakaszaiban kérek mosolyt a klienstől. Biztos vagyok benne, hogy nehéz munka esetén a munkát végző területeknek szükségük van a feszülésre – és persze a kioldásra is – de kevés olyan helyzet van, amikor a feszülésnek az arcon kell megjelennie. Kivéve a határterhelést, amely területre sokkal ritkábban kellene merészkednünk, mint gondoljuk, de okosabban, mint azt tesszük…

A mobilitás blokk tehát az én olvasatomban olyan általános gyakorlatsor, amelyet jellemzően a kliens a földön ülve/fekve/gurulva hajt végre, mert ez egy olyan biztonságos, de kihívásokkal teli környezetet teremt, ahol egyszerre stimuláljuk a mindhárom rendszert – proprioceptív, vizuális és vesztibuláris – és tesszük ezt kötöttségek nélkül, élvezve a mozgást, valamelyest flow érzést generálva. A swing előtti dinamikus bemelegítést tehát többségében a korábban feltárt gyenge pontok további célzott javítása követi -lábujj és boka mobilitás, aktív lábemelés – és csak ezt követően jönnek a deadlift jellegű mozgáselőkészítő blokkok, majd maga a swing. Ennek hatására a swing nem csak könnyedebb, technikailag finomabb, de pattanósabb és hatékonyabb is lesz, ezt már számos esetben tapasztaltam a klienseknél.

Miért írom le ezeket? Mert ha ezeket 10-20 éve tudom, a saját edzésem is sokkal okosabb lett volna. És általában okosabb edzésre van szükségünk, nem keményebbre.

További érdekességek:

ScienceDaily.com

Familiydoctor.com

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook