.single-post article.post { margin-bottom: 25px!important; }

Gondolatok…

Gondolatok…

Gondolatok…

Gyakran kapok gyakorlatokkal kapcsolatos emaileket és kérdéseket, és ez mindig elgondolkodtat azon, hogy vajon mennyire sikerül jól kommunikálni azt, amit valóban csinálunk, csinálok. Mert ez az egész nem a gyakorlatokról szól…

Alapelvekről szólna elsődlegesen az RKC, és ha éppen Kettlebell van a környéken, hát erre ez eszközre alkalmazva az alapelveket. Alapelvek nélkül az edzés valóban csak edzés, és edzésterv ellenére lövöldözés a nagy sötét éjszakába. Nem mondom, hogy nem lehet néha így is lelőni egy-egy célt, de a random jellegű eredmények engem sosem tudtak igazán felvillanyozni. Az alapelvek azok, amelyek esélyt adnak annak, hogy minden edzéssel kapcsolatos tevékenység beleillik valami nagy egészbe. Ha megnézem az edzésterved. és nem értem meg belőle a céljaid, úgy vagy én vagyok képtelen értelmezni amit látok, vagy a Te programod kusza. Véletlenszerű edzés, esetleges eredmény.

Funkcionalitás ma az a vonat, amire ma ma sok cég, edző próbál felkapaszkodni, pedig nem kevesen vagyunk, akik a síneket fektették le ennek a vonatnak, és persze voltak, akik a nyomvonalat tervezték meg… Persze, egyértelműen hálás feladat a vontról integetni, de ne felejtsük már el azt, hogy az egész mit sem érne a sínek nélkül. Egy edzés pusztán nem lesz attól funkcionális, hogy cirkuszi mutatvánnyá változtatjuk. Ahogy a tornász számára a legfunkcionálisbb edzés maga a torna, úgy a legfunkcionálisabb edzés a focista részére maga a foci. Egy focista sem lesz jobb focista attól, hogy swiss ballra állva guggol, és egy bokszoló sem lesz jobb attól, ha testépít vagy éppen olimpia súlyemelést végez. Minden olyan esetben, amikor egy sportoló nem a saját sportját végzi jobb, ha meg tudjuk indokolni azt. És ez igaz arra is, aki napi 8-12 órát ül a számítógép előtt. Mi a célja annak, hogy RKC swinget végez? Meg tudod indokolni?

A negatív hatások kiiktatása lenne az a cél, ami egy funkcionális edzés igazi célját jelenti. Ha az életed arról szól, hogy 8-12 órát ülsz, a nem ülésben végzett gyakorlás bizony a Te gyógszered, és a swing a “nem ülés” tipikus példája. Az igazi anti-flexiós gyakorlat, ahol a nem ülést gyakorlod. Túlzottan elvont amit írok? Mi lenne, ha az edzésedre, mint magára a gyógyszeredre néznél, amely célja a fokozott és egysíkú edzésed vagy nagy ismétlésben végzett és akár fiziológiás változásokat kiváltó tevékenységed – ülés? – negatív hatásainak csökkentése lenne.

A mozgás minősége pedig az, ami az elsődleges kellene, hogy legyen. Engem nehezen lehet lenyűgözni a rossz minőségben elvégzett rekordokkal, mert ahogy Feldenkrais mondta, “a cél a nehezet könnyűnek láttatni.” A mozgás minősége az egyetlen olyan kiindulási pont, ahonnan van értelme elindulni az erő irányába. A legtöbben mégis azonnal erősek és fittek akarnak lenni, mert az látványos. Nézd meg, ahogy egy tornász a legelképesztőbb gyakorlatot mutatja be, mégis könnyűnek hat. A minőség az, ami az egyetlen megkérdőjelezhetetlen érték, habár nem is mérhető. Ha úgy döntesz, hogy velem dolgozol, mint kliens, készülj fel arra, hogy minden mennyiségi program előtt a minőséget kell bizonyíthatóan elérned.  Tudnálak-e gyorsabban erőhöz vagy erőállóképességhez juttatni? Igen. Lenne-e értelme? Nem.

A sebesség az egyik olyan tényező, amelynek a hatását a legtöbb szakértő lebecsüli. Nem csak a kivitelezés sebessége itt a kulcspont, mint az egyik legjobb és részint mérhető érték ahhoz, hogy az erőfeszítés mértékét meghatározzuk, elkerülve a túledzést, de a kezdeti kisebb sebességgel – akár súly nélkül elvégzett – sőt, kifijezetten lassan végzett munka kifejezetten elősegíti a technika helyes betanulását. A motoros tanulási elmélet nem csak a tanulási időszakokat, de a tanulás különböző fázisaiban használt eltérő sebességekről is szól, persze mindenki gyors és erős akar lenni, de az idegrendszer egyszerre ennyi tényezőt nem tud magas minőségben fenntartani, és ha mennyiség a cél, a minőség mindig megszenvedi.

Specifikus adaptáció az alkalmazott terheléshez – specific adaptation to imposed demand /SAID – az az alapelv, amit minden edzőnek mantráznia kell. Az adaptáció állandó, sosem nem pihen. Ahogy ezt a postot olvasod, máris adaptáció történik, elsődlegesen idegrendszeri szinten. Ha erről már korábban olvastál, akkor most régi idegi kapcsolatok lesznek újra aktívvá, mások pedig azonnal gyengülnek. Ne felejtsd el, bármi edzést végzel, adaptációt hozol létre, ami vagy akaratlagos vagy véletlenszerű. A kérdés mindig az, hogy ki irányít. Te vagy a sors.

Az idegrendszer pedig mindennek a kulcsa. Az edzés minden pillanatában azt kérdezem magamtól, hogy vajon ehhez a központi idegrendszer – KI – mit szól. Megnyerni a támogatását több erőt, nagyobb flexibilitást, erősebb dobást és jobb erőnlétet jelent. Minden olyan gyakorlat, mozgástartomány, súly, sebesség, irány és külső/belső zavaró tényező az idegrendszerre zavaróan hat, amely nem a teljesítményt támogatja. Az edzésed, étkezésed, felkészülésed, pihenésed vajon támogatja-e azt, hogy a KI megnyugodjon, és hajlandó legyen mindenből többet/jobbat megengedni.

A mentális edzés – motor imagery –  pedig különösen fontos minden olyan esetben, ahol a teljesítményed fontos, és ahol a repetitív stressz akkora, hogy a valós fizikia terhelés már nem javítana a teljesítményeden. Ezzel a módszerrel hatalmas terhelés vehető le a fizikai testedről, miközben tovább fejlődhetsz. Semmi olyat nem fogok soha ajánlani, amit magam ki ne próbáltam volna, és mondhatom ez egy elképesztően hatásos és kevesek által jól használt lehetőség.

Az étkezés az, amivel kapcsolatban kérdések tömkelege érkezik hozzám, és bevallom minden diétával kapcsolatban alapvetően szkeptikus vagyok. Minden diéta alapvetően jó, ha a megfelelő ember használja. Minden diéta esetén a kérdés az. hogy az idegrendszer alapvetően támogatja-e ezt a módszert. És mivel nem vagyunk egyformák, egymással tökéletesen ellentétes diéták lehetnek sikeresek,.

Állandó fejlődés, ami minden edzőt jellemeznie kellene. Aki az emberi test funkcióiba piszkál bele, jobban teszi ha megérti, bizony érzékeny műszerrel van dolga. Az állandó tanulás esélyt ad arra, hogy a múlt hibáit ne követhessük el újra.

És még a listám csak most kezdődik…

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Facebook