.single-post article.post { margin-bottom: 25px!important; }

Ívelt talpon

Ívelt talpon

Ívelt talpon

Az elmúlt években egyre népszerűbbek azok a cipők, amelyek talpa ívelt, és javasolják a hátfájdalmak kezelésére vagy éppen mostanában már fitnesz célokból. Igen, aki ebben a cipőben jár, az izomosabb lesz, és több kalóriát is éget. Mondják a gyártók. A saját kutatási adataikra alapozva.

“Csak abban a statisztikában hiszek, amit én magam hamisítok” – Churchill

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=ETRy0PWnHRQ&fs=1&hl=en_US]

Több gyártó a hátfájdalom megszünését annak tulajdonítja, hogy az instabil felület nagyobb izom aktivitást produkál, az fokozza a keringést és a kettő együttes hatása egyrészt feszesebbé teszi az izmokat, exra kalóriát éget és a tónusba hozott izmok tehermentesítve a gerincet oldják a fájdalmat. Ez egyenes beszéd.

Rövid történelem
Az egész forradalmat egy svájci mérnök, Karl Muller kezdte azzal, hogy rájött, hátfájása drámaian javul, amikor mezítláb puha felületen sétál. Helyes meglátás…Ezt kívánta modellezni az ívelt talpú cipővel, amely később az MBT nevet kapta. Az egyik kérdés ami azonnal felmerül, hogy ha az evolúció akkora király, akkor miért nem gömbölyű a talpunk? Másrészt miért van az, hogy a legtöbb ilyen termék magát az eleve borzalmas hatásokat kiváltó futócipőkkel hasonlítja magát össze?

Fájdalom
Az, hogy ezek a cipők valóban javítják-e a hátfájósok életminőségét, könnyen ellenőrízhető, mert a fáj kérdésre azért viszonylag kevés releváns válasz adható. Persze Balázsik Anikó és Csíky Feri tudna mesélni arról, hogy mit tud csinálni az ívelt talpú cipő a bokával, térdel és csípővel, de ki figyel oda, amikor nem fáj a hát. Az összpopuláció 80% életében legalább egyszer orvoshoz fordul hátfájás okán, tehát nem is kicsi az a piac, aki a hátfájósakat célozza meg. Ha tehát az ívelt talp gyógyír a fájós hátra, akkor azzal sem ártana foglalkozni, hogy mi okozza a hátfájdalmat. Érdekes módon nem feltétlenül a normál utcai cipő, esetleg a rossz testtartás. Egy 38.000 fős kutatás – svéd hadsereg – az elsőrendű okot így határozta meg: munkahelyi stressz. Ezt később más, szintén hasonlóan nagy merítéssel dolgozó kutatás erősítette meg. Magyarán a hátfájást nagyobb eséllyel váltja ki a hülye főnök, mint a rossz cipő vagy nagyjából bérmi más…

Ez ugyan kitérő, de azt tudjuk, hogy az idegrendszer miképpen reagál az instabil felületi edzésre. Megriadási reflexet generál, mert egyensúlyt veszteni minden ellenkező híreszteléssel szemben veszélyes. Mint arról korábban írtam, a megriadási reflex egyik megnyilvánulása az arthrokinetikus reflex, ami a szenzori motoros amnéziából alakul ki. Ezekről mind írtam korábban már, nem is keveset, remélem ez most senkit nem sokkolt le, vagy indított be megriadási reflexet. Mondhatod, hogy ez nem érdekes, pedig igen. Van olyan gyártó, aki a sportolásra is javasolja ezeket a termékeket.

Idézet Eric Cresseytől:
Az egyik leggyakrabban idézett vita az instabil felületi edzés ellen – IFE – az, hogy nem engedi meg a megfelelő ellenállást létrehozását amely az erő növeléséhez szükséges – és a mi kutatásunk pontosan ezt a tézist erősítette meg. Továbbá, azt is demonstráltuk, hogy az IFE kioltja a stabil felszínen történő edzés hatásait. Máshogy fogalmazva, az edzők azzal a reménnyel alkalmazzák a az IFE edzéseket, hogy növeljék a proprioceptive rendszer hatékonyságát, ami gyakorlatilag negatívan hat az atlétikus minőségre, és nem számolnak azzal, hogy mindez készség-specifikus.

Izom aktivizáció, nagyobb kalóriafelhasználás
Hát, ez viszont konkrétan mérhető és mérték is. Méghozzá nem is akárki, hanem az ACE ( American council of exercise). És valami egészen elképesztően érdekes eredmény jött ki, ami jelen pillanatban nem igazán támogatja a gyártók által kiadott szakvéleményeket.

A gyártók állítása szinte szó szerint ez: csökkenti a térd és hátfájdalmat, csökkenti az ízületekre ható nyomást és a nyaki feszültséget, továbbá, segít abban, hogy a felhasználójának feszes feneke és combjai legyenek, egyben megnöveli a kalória leadást.”

A kutatóké pedig ez: A kutatás során az alanyoknál nem mértek észlelhető izomaktivizáció növekedést a cipő használatakor ahhoz képest, amikor az alany ezt nem viselte. Dr. Porcari a kutatás végén megjegyezte: “Vajon tényleg másképpen érezzük magunkat, amikor ilyen cipőt viselünk? Igen, de ez telejesen természetes hiszen 3-4 centis puha talpon járunk, ami mindenképpen szokatlan. És bármely abnomrális talpú cipőben hasonlóan furcsán éreznénk magunkat, ez biztos, és szinte minden furcsa talpú cipő izomlázat okoz addig, amig a viselését meg nem szokjuk.”

Érdekel az egész anyag? Íme, innen letölthető.

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Facebook