Mi a célod?

Mi a célod?

Kliensekkel foglalkozva az embernek néha az a benyomása, hogy konkrét célokkal érkeznek. Az első beszélgetés általában ezt meg is erősíti, mert elmondja, hogy szeretne fittebb lenni. Fittebbnek lenni azonban tág fogalom, és nem gondolom, hogy önmagában attól, hogy fittebb lesz, jobb lesz az élete. Edzőként az én célom nem az, hogy rábeszéljem a klienseket arra, ami szerintem hasznos – mert ami nekem értékes cél, nekik talán semmi sem jelent, az én céljaimat pedig nem akarja megvalósítani senki, mert azok a sajátjaim.

Nem véletlen, hogy az első edzés jelentős része beszélgetésből áll, és a későbbi gyakorlások során is rendszeresen visszatérünk ide – mi a célod, hol tartunk a megvalósításban? A helyzet az, hogy a mi a célod válaszra van a tipikus kliens válasz, és van a…nos, az igazság. Az igazság pedig ez: minden kliens jobban akar kinézni ruha nélkül. És ennyi. Mondhatod azt, hogy ha az eredeti célt kezdjük megvalósítani – fittség – akkor is jobban fog kinézni a kliens. Igaz, de mennyire igaz ez akkor, ha valóban a célon dolgozunk.

Saját tapasztalatom az – és ez a koncepció érvényesül a 360GYM-ben is – hogy a fittség, erőállóképesség hajszolása helyett a mozgás minőségének javítása majd ez erő növelése a legnagyobb hatással járó döntés. Ahogy az amerikai mondja: biggest bang for the buck – a legnagyobb durranás egy dolcsiért. Mielőtt valakit Tabata swingekkel kínoznánk meg – ami azért valljuk be, remek móka – előbb tanítsuk meg a saját testét jó minőségben uralni, majd tegyünk rá annyi erőt, amennyi csak lehetséges. Az erőállóképesség, gyorsaság, robbanékonyság mind az erőn alapul, és ha nincs erő, akkor nincs mit átváltanod egyik felsorolt kvalitásra sem. És csodálatos módon, minden kleins, akit elkezdek erősíteni közelebb kerül a ki nem mondott céljához.

Miképpen lehet növelni az erőt? Nos, remek lehetőség adódott erről is beszélgetni a múlt héten Belfastban, mert ha olyan emberek mellett ülsz az étteremben esténként, mint Pavel vagy Dan John, csak ragad rád valami. Az erőnövelés mindig minőségi munka, a gyakoriság mellett persze fontos az, hogy mennyire dolgozol közel a maxodhoz, milyen intenzitással dolgozol, mennyi a teljes terhelés és még sorolhatnám a tényezőket, de a cél nem az, hogy most veszítsem el az olvasót. Ami meg kell ragadjon a fejedben, hogy nagy súllyal, kevés alkalommal, nagy pihenővel és gyakran kell az erőt gyakorolnod – ami készség. A gyakorlás eredményeképpen leszel egyre ügyesebb autóvezető, thai boxos, apa és erősember is. A gyakorlás az, ami esélyt ad arra, hogy egyre jobb legyél, és az egyre jobb gyakorlás pedig arra, hogy még ennél is jobb. A kevés ismétlés nagy súly alatt mégsem egy logikai feladvány, de kevés ismétlés alatt kevesebb rossz ismétlésre van lehetőség, és a rossz döntések karámba zárása és felügyelete az élet minden területén sikerhez vezet.

Ahogy Pavel mondta: ” A férfiember azért nősül meg, hogy egy jó döntéssel végett vessen a rossz döntések sorozatának.” Ha ennek nincs edzésbeli értelmezése, akkor minek van? A Warrior Diet egy csomó ember szerint úgy marhaság, ahogy van, de nézzünk meg egy logikus nézőpontot. A napi 6 étkezés 6 lehetőséget ad arra, hogy napi 6x dönts akár rosszul, de elég 2-3 is ahhoz, hogy a remek új “varázslatos tengeri alga, amivel heti 20 kilót fogyhatsz” diétád bedőljön. Viszont naponta egyszer dönteni megkímél 5 rossz döntés lehetőségétől, ami önmagában nyereség. És innen könyebb nyerni, binárisan gondolkodva ha az evés okozza a gondot, a nem evés nem is olyan butaság. Persze enni kell drágáim, és itt jön majd az, hogy mit kellene enni. A harcos étrend esetén jelezném, hogy a címmel ellentétben nem harcost eszünk. Na azért.

Ha tehát edző vagy tudnod kell, hogy a klienseid sem jobbak, sem rosszabbak nálad. Nem feltétlenül merik kimondani a valós céljukat, de a Te dolgod, hogy inspiráld őket, hogy rávezesd őket, hogy felismerjék a saját céljaikat, harcoljanak érte és valósítsák meg. És akkor hirtelen nem is edző vagy már, hanem coah vagy mentor. És ez az a pozíció, amira törekedned kell. Inspirálj.

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook