.single-post article.post { margin-bottom: 25px!important; }

Tabata

Tabata

Tabata

Gyakran olvashatjuk azt, hogy a Tabata protocoll mennyire jó, és swingelnek, snatchelnek, futnak, ugranak Tabata módszer szerint. Az edzők jelentős része a Tabatáról annyit tud, hogy 8x 20/10 aktív/passzív intervallumot tartalmaz, a 20 mp-ben az aktivitás a max intenzitást jelenti. A Tabata edzésnek a Vo2max növekedése mellett olyan hatásokat tulajdonítanak, mint a megnövekedett EPOC, és felgyorsuló zsírvesztés.

Íme az eredeti kutatás kivonata: “This study consists of two training experiments using a mechanically braked cycle ergometer. First, the effect of 6 wk of moderate-intensity endurance training (intensity: 70% of maximal oxygen uptake (VO2max), 60 min.d-1, 5 d.wk-1) on the anaerobic capacity (the maximal accumulated oxygen deficit) and VO2max was evaluated. After the training, the anaerobic capacity did not increase significantly (P > 0.10), while VO2max increased from 53 +/- 5 ml.kg-1 min-1 to 58 +/- 3 ml.kg-1.min-1 (P < 0.01) (mean +/- SD). Second, to quantify the effect of high-intensity intermittent training on energy release, seven subjects performed an intermittent training exercise 5 d.wk-1 for 6 wk. The exhaustive intermittent training consisted of seven to eight sets of 20-s exercise at an intensity of about 170% of VO2max with a 10-s rest between each bout. After the training period, VO2max increased by 7 ml.kg-1.min-1, while the anaerobic capacity increased by 28%. In conclusion, this study showed that moderate-intensity aerobic training that improves the maximal aerobic power does not change anaerobic capacity and that adequate high-intensity intermittent training may improve both anaerobic and aerobic energy supplying systems significantly, probably through imposing intensive stimuli on both systems.”

Megjegyzés 1 – az eszköz / az Tabata kutatásra használt második csoport biciklit használt, nem ugrált, nem végzett súlyzós edzés, nem is sprintelt. Terembiciklit használt, pont. Az első csoport a Vo2maxa 70%án végzett szintén terembiciklis, de folyamatos terhelésű edzést.

Megjegyzés 2 – a Vo2 max / a kutatás alatt 170%-os Vo2 maxot használtak, és ezt tették úgy, hogy megnézték hol éri el az alany azt a pontot, ahol már nem nő az oxigénfelvétel, majd innen még növelték az ellenállást/intenzitást 70%-kal. Tehát ez egy roppant pontos diagnosztikai háttérrel végzett kutatás volt.

Megjegyzés 3 – zsírvesztés / a kutatás egyszerűen ezt a területet nem vizsgálta. De a városi legenda szerint ha intenzív edzést végzel, úgy fogyni fogsz. Nem egy agysebészet, igaz?

Megjegyzés 3 – amit viszont nem írnak / nos, ehhez azért jobban utána kell járni a kutatási eredménynek. Csoportunk végzett még 10 perces bemelegítést/levezetést. Heti 4x ezt az edzést végezték, de az ötödik napon a Vo2max 70%-án végeztek edzést, szintén terembiciklin. Tehát összesen volt heti 70 perc folyamatos terheléses, a Vo2max 70%án végzett munka is a csomagban.

Tanulság: nevezheted az edzésed tabata jellegűnek, de Tabatának nem, hacsak nem a pontosan a fent leírt módon végzed az edzésed. Vagy csak nevezed HIIT edzésnek – de előbb határozd meg, mi az intenzitás!

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Facebook